Bekkenfysiotherapie

De spieren in de lage rug, buik en bekken spelen een belangrijke rol bij houding en beweging. Daarnaast hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij het plassen, vrijen en ontlasten. De spieren kunnen te zwak zijn of juist te gespannen. Het komt ook voor dat de bekkenbodemspieren niet op het juiste moment hun werk doen. Niet iedereen voelt deze spieren, waardoor bewuste controle soms niet mogelijk lijkt. De bekkenfysiotherapeut kan helpen de controle hierover te herwinnen en zo uw vertrouwen in de bekkenbodem-spieren weer terug te vinden.

De bekkenfysiotherapeut helpt mensen met de volgende klachten:

• Ongewild verlies van urine en/of ontlasting;
  • Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of ontlasten;
  • Moeilijk tot plassen of ontlasten kunnen komen;
  • Zwaar, drukkend gevoel in de onderbuik en/of balgevoel in de vagina of anus;
  • Pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen;
  • Seksuele klachten zoals pijn bij het vrijen, erectiestoornissen e.d.;
  • Bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond zwangerschap en bevalling;
  • Bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap of bevalling;
  • Begeleiding voor en na operaties in buik- en bekkengebied.

De eerste zitting bestaat uit een uitgebreid vraaggesprek om uw klachten goed in kaart te brengen. Er wordt onder andere gekeken of er tijdens het bewegen problemen zijn, hoe het plassen en ontlasten verlopen en of er problemen zijn met seksualiteit. Vervolgens krijgt u informatie over de oorzaak en gevolgen van uw klachten en wordt u uitgelegd wat het lichamelijk onderzoek inhoudt.

De bekkenfysiotherapeut is geschoold in het uitvoeren van inwendig onderzoek van de bekkenbodemspieren. De meerwaarde hiervan bestaat uit een vollediger diagnostiek en het kunnen geven van optimale feedback aan u over het uitvoeren van de gevraagde ontspanning of aanspanning van de spieren. Samen met u wordt er een behandelplan opgesteld. U krijgt niet alleen  oefeningen voor de spieren van de bekkenbodem, bekken en lage rug, maar ook praktische adviezen en uitleg over bijvoorbeeld ademhaling en toiletgedrag.